Skip to main content
Logotypy projektów unijnych, rzeczypospolitej oraz funduszów europejskich
telefon

Telefon

+48 33 854 26 40
Adres

Adres

Szpitalna 11, Ustroń
  • bip

Cyberbezpieczeństwo

Śląskie Centrum Reumatologii im. gen. Jerzego Ziętka w Ustroniu Sp. z o.o., zobowiązany został ustawą z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa do zapewnienia zainteresowanym stronom, wobec których świadczy zadanie publiczne zależne od systemu informacyjnego, dostępu do wiedzy pozwalającej na zrozumienie zagrożeń cyberbezpieczeństwa i stosowania skutecznych praktyk zabezpieczania się przed tymi zagrożeniami w zakresie związanym ze świadczonymi usługami cyfrowymi.

W związku z powyższym przedstawiamy najważniejsze informacje dotyczące najczęściej występujących cyberzagrożeń oraz sposoby ochrony przed nimi. 

Phishing  – przestępcy tworzą fałszywe strony internetowe, żeby wyłudzić dane (loginy i hasła) użytkowników Internetu; w tym celu najczęściej wysyłają wiadomości e-mail zawierające odnośniki do tych stron.

Jak się chronić? Dokładnie weryfikuj adresy stron WWW zanim się na nich zalogujesz. Nie wpisuj swojego loginu i hasła na podejrzanych stronach internetowych.

Malware / ransomware – hakerzy często stosują ataki z użyciem szkodliwego oprogramowania (malware, ransomware itp.); mogą wysyłać złośliwe oprogramowanie za pośrednictwem wiadomości
e-mail, dołączonego do e-maila załącznika. 

Jak się chronić? Nie otwieraj podejrzanych wiadomości oraz załączników, ponieważ w przypadku instalacji złośliwego oprogramowania na Twoim urządzeniu, hakerzy mogą przejąć dostęp np. do konta w Twoim banku.

Vishing – przestępcy mogą do Ciebie zadzwonić i podawać się za pracownika Szpitala lub innej instytucji (np. SANEPID-u, Policji), albo po prostu Twojego przełożonego i prosić Cię o przekazanie Twojego loginu, hasła, numeru PESEL, numeru dowodu osobistego; podanie tych danych może skutkować kradzieżą Twojej tożsamości, umożliwieniem przestępcy zalogowania się do systemu informatycznego Szpitala. 

Jak się chronić? Nigdy nie podawaj swoich danych dopóki nie upewnisz się z kim rozmawiasz. Haseł do systemów informatycznych nie zdradzaj nigdy i nikomu.

 

Podstawowym elementem bezpieczeństwa w sieci Internet jest zastosowanie zasady ograniczonego zaufania i podwyższonej ostrożności. Dlatego też zachęcamy do:

  • używania oprogramowania antywirusowego i zapory sieciowej (firewall);

  • korzystania wyłącznie z legalnego i aktualnego oprogramowania;

  • unikania korzystania z sieci publicznych, w przypadku logowania się do systemów informatycznych zawierających cenne dane lub dane podlegające ochronie; 

  • regularnej aktualizacji oprogramowania oraz bazy danych wirusów;

  • nie otwierania podejrzanych e-maili oraz ich załączników;

  • nie korzystania ze stron WWW, które nie mają ważnego certyfikatu (np. brak protokołu https);

  • nie pozostawiania swoich danych osobowych w niesprawdzonych serwisach i na stronach internetowych;

  • czytanie zawsze dokładnie Regulaminów i Polityk serwisów WWW oraz weryfikowanie zakresu wyrażanych zgód;

  • nie wysyłania e-mailem poufnych danych bez ich szyfrowania;

Pamiętaj, że Szpital, bank, czy urząd nie wysyła e-maili do swoich pacjentów/klientów/interesantów z prośbą o podanie hasła lub loginu do jakichkolwiek systemów w celu ich weryfikacji!

 

Dodatkowe środki bezpieczeństwa w przypadku korzystania z systemów informatycznych oraz urządzeń mobilnych:

  • Blokuj ekran swojego urządzenia (np. hasło, PIN).

  • Włącz ustawienia blokady ekranu Twojego urządzenia.

  • Wpisując swoje hasło, pin, login zweryfikuj, czy nikt Cię nie nagrywa lub nie widzi tego, co wpisujesz.

  • Nie udostępniaj nikomu swojego loginu i hasła do systemu informatycznego.

  • Unikaj stosowania haseł, które można łatwo odgadnąć (np. poprzez powiązanie z Twoją osobą).

  • Hasło powinno mieć co najmniej 12 znaków w tym litery małe i duże, cyfry oraz znaki specjalne.

  • Nie zapisuj haseł na kartkach, w notatniku.

  • Stosuj różne hasła w różnych systemach informatycznych.

  • Unikaj logowania do systemów z cudzych urządzeń.

  • Nie zapisuj haseł w pamięci przeglądarki.

  • Przed sprzedażą / oddaniem urządzenia innej osobie, usuń z niego wszystkie dane.

  • Jeżeli masz taką możliwość korzystaj z nakładek prywatyzujących na monitor (również w urządzeniu mobilnym) w miejscach publicznych.

  • Pamiętaj o zainstalowaniu i aktualizacji systemów antywirusowych oraz ochrony sieciowej także w urządzeniach mobilnych.

  • Instaluj aktualizacje aplikacji i systemu operacyjnego w swoim urządzeniu mobilnym.

  • Pobieraj i instaluj aplikacje wyłącznie z oficjalnych sklepów z aplikacjami.

  • Nie uruchamiaj linków z wiadomości SMS lub e-mail, jeśli nie masz pewności, że pochodzą z bezpiecznego i zaufanego źródła.

  • Jeżeli nie korzystasz w danej chwili z Wi-Fi lub Bluetooth, wyłącz je.